torsdag 10 maj 2007

Mattias

Mattias, din själ lämnade oss alla

För tidigt

Men alla människor

Som du en gång

Delat ett leende med

Minns dig

Jag minns dig

Jag saknar dig

Bror Ivyz!

Vila I Frid!

Johannes Anyuru

Dina ord

Tack

Citat ur Johannes Anyurus bok Omega

”2

Jag hade en kompis som jag körde micken

Ihop med för längesen, han hette Mattias

Kallade sig The Mighty Ivyz

Han dog i cancer nyligen

Hans tankar och drömmar

har blandats ut som te

inuti den våldsamma osynliga vågen

som är en pelare

som är sommaren

Jag står i fönstret Det regnar Våra namn

är fästade vid våra kroppar men vi

äger dem inte, och våra namn äger inte oss”

3

Några dagar efter midsommar

och Stockholm är evakuerat av havet

eller av en dröm om havet, vi åker

från Karolinska ner till kungsan

och sätter oss vid stenlejonen, äter glass

i världen efter neutronbomberna Det var

helt tyst, nästan

ingen trafik Är du rädd för döden Nej fast

jag vill leva, sa du OK…”


Johannes Anyuru

Är du rädd för döden Nej fast

Jag vill leva, sa du OK

fan Du borde ha fått leva broder

Inga kommentarer: