lördag 5 april 2008

blablablaaaaa!!

En helg med tid för eftertanke, en helg med tid för annat än rutiner. Så resultatet med eftertanke? Mer förvirring än innan jag började. Det är nog dags att sluta tänka efter och kanske bara agera. Inte tänka för långt framåt utan bara ta tiden som utspelas nu i akt. Ibland vill jag mer än vad jag borde vilja och ofta så vill jag inte det som kanske hade varit bättre för mig. Jag låter ofta händelser passera förbi utan att reflektera över vad som egentligen har hänt. Det jag väljer att utvärdera är oftast det som är meningslöst och inte ger något i slutändan. Jag följer en osynlig rutin, något jag själv förutbestämt " så här borde det vara". Hur vet jag detta i förtid? Think outside the box heter det, vilket jag trott att jag faktiskt har gjort. Men icke! Jag har levt på en minimal yta inuti denna box och ansett att jag faktiskt lever ut på ett sätt som jag borde göra. Nej. Nu i efterhand vet jag att jag har sönderanalyserat, sönderkonverserat, dödat så mycket i förtid med förebyggande syfte. Förebyggande syfte. Hade jag ens varit i närheten av att ta varje sekund i akt hade jag nog bara levt, utan eftertanke.
Eftertanke i all ära gällande studier, framtid och ansvarstagande jag är tvungen till idag. Men utöver det. Jag är seriös i mina studier, spenderar timmar på att ta ansvar, göra mitt bästa över att trygga min kommande framtid. Men utöver det. Utöver all den seriösa tid, borde jag egentligen bara vara. Vara någon utan förpliktelser enbart till mig själv. Analyser, som endast leder till mer huvudvärk. Varför, när, hur, borde det vara så här, vill jag ha det så häv, men om jag gjorde så här eller så där, hur hade det varit då? Fyfan, att jag har orkat med mig själv, att någon annan har orkat med mig . Kanske har jag äntligen kommit till insikt att jag faktiskt har överdramatiserat så mycket. Jag dramaqueen? Ja faktiskt.
Jag har tagit ett litet steg, men i tankarna har jag sprungit iväg till slutet, innan jag ens har kommit halvvägs. Jag tänker ut slutet innan jag ens själv hunnit förstå, att detta är något nytt. istället för att avnjuta de rutiner jag har i mitt liv nu, har jag ständigt tänk på, hur det kommer vara sen. " I längden" Fuck längden. Hela livet går ut på att tänka på den här jävla " I längden" filosofin. Tänka långsiktigt, tänka ansvarsfullt, tänka vuxet. Nej jag vill inte vara där än. Jag vill tabba mig och göra bort mig. Återigen, är det hjärtat och intellektet som inte samarbetar. Från och med nu får de börja göra det.
Nu får jag börja lära mig att skita i vissa saker. Vissa händelser, vissa människor, vissa åsikter.
Sluta ödsla tid, på något jag egentligen inte vill ödsla tid på men gör pga omtanke, för att inte vara elak eller känslokall.
Hey, jag kanske är känslokall ibland, jag kanske skiter i dig och dig och dig ibland.
Detta är dagens, månadens om inte årets ordbajseriblogg. Enjoy it.

Baldercitat
student - " Tränger du dig i kön?"
Balder - " Vadå, ska du blogga om det?"

Inga kommentarer: