måndag 16 april 2007

samtal...

Idag. Kl 07.02 väcktes jag av att mobilen ringde. Vilket inte är särskilt ovanligt, men det ringer hemifrån. Mamma,såklart. Troligtvis inte pappa. Jag hinner inte svara, och jag undrar, varför, mamma skulle ringa mig i en tid som inte existerar, på en söndag.
Jag ringer upp och förvånansvärt är det inte alls min älskade mor. Utan min, just då, mindre älskade bror. Innan jag hinner vräka ur” varför-ringer-du-o-väcker-mig-så-här-dags-på-en-söndag-vänta-du-bara-fan-jävlars-helvete….” så hör jag att allt inte står rätt till. Min bror har ett helt annat tonfall, och hela min värld rasar samman på tre sekunder.
Det enda som spinner omkring, är frågan om vad som har hänt. Hur mår mamma, hur mår pappa, Hikmet, vad har hänt-vad har hänt-VAD HAR HÄNT?????
Jag får till en början inget vettigt svar ur min bror och min oro växer sig till ett stort svart hål. Tårarna sprutar ut ur ögonen och jag förväntar mig det värsta.
Tillslut förstår jag.
Att ingenting alls har hänt
Ingen har dött, ingen ligger på sjukhus, inget kaos har spridit sig i familjen (endast i min fantasi)
Allt är som det ska.
Alla mår bra.
Min älskade bror, var bara lite berusad, och behövde prata med sin lillasyster.
Det var allt. Vi pratade i ungefär en trettio minuter om samma sak, om och om igen, men det gjorde mig inget alls. För alla i familjen mådde bra, och ingenting hade ju hänt.
När vi väl lade på, försökte jag somna om. Helt förgäves. Trots att allt var som de skulle, så släppte inte min oro och ångest.
Jag började tänka på hur jag skulle reagera, när jag får ett samtal som inte är ett falskt alarm. Den dagen jag får ett samtal som besannar mina värsta rädslor i livet.
Jag har spenderat hela dagen, med att ringa nära och kära, och talat om för de, att jag uppskattar, älskar, beundrar och saknar dem.
Från och med idag, finns inte längre en ” jag tar det sen, jag ringer sen, jag hör av mig, vi får synas nån dag ” filosofi hos mig.
Från och med nu. Ska allt visas.
För vem vet. Ett samtal, Och allt kan ju vara över.


Sensmoralen är alltså, RING FÖR F*N INTE OCH VÄCK NAHIDE !

Inga kommentarer: