tisdag 6 mars 2007

sleepless!

Om man aldrig behöver vakna tidigt, utan faktiskt har privilegiet att ligga o dra sig hela förmiddagen utan att bli lidande utav detta. Varför ska man då följa normen, som säger att man minsann ska sova på nätterna och vara vaken på dagarna? När jag arbetade heltid, sov jag i fosterställning redan kl 22.00 annars gick jag runt som en grönsak när jag väl var på jobbet. Men idag, när de flesta av mina kurser ligger på kvällstid, och jag hinner både förbereda mig och ''preparera'' innan alla ärenden blir uträttade, varför, varför ska jag då sova?
Härmed accepterar jag, att jag har vänt på mitt dygn och gjort det till mitt.

Denna helg var väldigt turbulent. Allt började precis som det ska, men slutade ändå i ett mindre kaos. Huvudfrågan var, vad är skillnaden mellan en lögn, och undanhållande av information?
Att inte tala om för en annan person, vad personen i fråga har en rätt att få veta. Är det inte värre än att egentligen ljuga. Vilket väger tyngst? Finns det någon anledning som rättfärdigar det beteendet, vare sig det handlar om en lögn eller ett undanhållande? "För ditt bästa, jag visste inte bättre, jag menade inget illa" När man var yngre, köpte jag dessa ursäkter, för hey, man kanske helt enkelt inte visste bättre. Men vuxna människor? Får vi veta mindre? Är det okej för oss att försvara vårt beteende genom att inte veta bättre. Nej. Vi ska veta bättre. Det är något av de skyldigheter vi har gentemot oss själva och våra närstående. Även vuxna människor gör misstag. Men nu får vi leva med konsekvenserna till fullo och inte försöka släta över problemet med en lam ursäkt som "jag visste inte bättre"

Keep it loose, Keep it tight

Kärlek / N

2 kommentarer:

Anonym sa...

nahideee...va kul att du börjat blogga me :D

aGape sa...

Yessah! Jag trodde aldrig jag skulle göra det, men men är sitter man och bloggar! Får väl se hur länge det varar :D