måndag 12 oktober 2009

Livet är kort min vän


Livet är kort min vän det finns så mycket vi måste hinna
Livet är kort min vän kom igen strunta i det där vi måste hinna
Det sägs att livet är kort tala då om för mig vad du känner till
Som vara längre än ditt liv
Vad känner du till som varar längre än det du kallar för liv
Ett ljus tänds för ett sedan slockna
Ett barn föds för att sedan åldras och blunda
Ett frö sätts för att växa och sedan vissna
Vad känner ljuset till som varar längre
Varför önskar den äldre att han fick blunda lite lite senare
Vad känner det jag sått när då jag inte längre kan betrakta dess skönhet
Livet är kort min vän det finns så mycket vi måste hinna
Livet är kort min vän det finns utmaningar vi måste vinna
Vad känner du till som varar längre
Med ditt liv som utgångspunkt är ditt liv din evighet
Det är först när du relaterar till annat som du drunknar då du bör simma
Det är först när du välkomnar mörker då du längre inte ser skönheten glimma
Vi har ju bara den tid vi har även om vi aldrig vet hur längre vi får stanna
Men så länge vi är här kan vi väl åtminstonde bara vara
Utan att jäkta, utan att skynda även om vi gör det långsamt
Så länge vi är här min vän kan vi väl bara älska
Vi vet ju inte om vi vågar älska imorgon
Livet är kort min vän Det finns så mycket vi måste hinna
Livet är kort min vän vi balanserar på en tunn lina
Vad känner du till som varar längre
Vi rusar dagarna igenom i hopp om känna att vi levt på riktigt
Men varenda steg du tar, varenda andetag är ju på riktigt
Även då du håller andan och även då du står still
Det finns inte tid att slösa det är bråttom nu
Ta tillvara på dagen du kanske inte är kvar imorgon
Men även om jag står på samma plats hela dagen
Betrakta trädets löv skifta färg
Molnen rusa fram över landskap
En skugga bli till och förintas
Så har jag väl ändå tagit tillvara på min dag
Även då jag har stått still och inte yttrat ett ord
Livet är kort min vän det finns så mycket vi måste hinna
Livet är kort min vän du har inte tid att sitta här och rimma
De finns platser vi måste besöka, människor vi måste möta
Hungriga själar vi måste föda, skörd vi måste skörda
Det finns böcker vi måste läsa, det finns ingen tid, vi måste stressa
Vi måste springa till bussen för att hinna i tid
Le åt livet du måste ha en positiv attityd
Livet är kort min vän det finns så mycket vi måste hinna

Mitt liv är det längsta jag känner till
Så länge jag får stanna så gör jag det även om jag stannar upp
Jag springer om benen bär så länge jag är här
Jag andas så länge det finns syre i vår atmosfär
Jag vet inget som varar längre
Jag har levt för evigt och för evigt ska jag leva
För min evighet skiljer sig från din
Även då vi delar den


Inga kommentarer: