torsdag 26 november 2009

Varför

Varför fick hon aldrig lära sig att fälla sina tårar inuti någons händer
Varför fick hon aldrig lära sig att be om styrka då hon inte längre orkat
Varför fick hon aldrig lära sig be någon finnas där då andetagen tagit slut
Hon har bitit ihop så länge nu att hennes käkar låst sig
Hon vet inte hur man gråter, hon vet inte att det finns sätt
som gör allting så lätt
som lättar på andetagen
som lättar på bördan
som lättar på smärtan
som lättar
Hon har lärt sig att ensam är starkast för aldrig fanns någon där
I ett litet hörn har hon lärt sig att ta så lite plats som möjligt
det finns för många som behöver utrymmet hon får inte plats
Hon får inte plats hon kräver inte plats det finns inte plats
Det finns inte längre plats för alla ogråtna tårar
det finns inte längre plats för hjärtats oändliga smärta
det finns inte längre plats inuti hennes små lungor
som aldrig får släppa ut andetagen
Det finns inte plats hon får inte plats
allt
blir
svart
Hon håller allas händer
Hon står så stadigt då vinden vänder
Hon fångar dina tårar...
Men ingen håller hennes hand
ingen finns kvar då vinden vänder
Hon har inga tårar
någon kan fånga
Varför fick hon aldrig lära sig att springa
Varför fick hon aldrig lära sig släppa
Varför har hon inte givit upp
Nu ser hon sig själv i ögonen
undrar
hur de inte kan se
vad som gömmer sig inuti
Hur kan de inte se att jag svämmar över
jag drunknar i
mina ogråtna tårar
Varför lärde jag mig aldrig att andas under vatten
Varför lärde jag mig att dansa med eld
men aldrig att släcka elden inuti mitt bröst
varför lärde jag mig att hålla andan
men aldrig andas under vatten
jag drunknar i
mina ogråtna tårar
Varför lärde hon sig aldrig att ge upp
varför står hon upp
trots att allting tynger ner
tynger hennes själ
tynger hennes hjärta
tynger hennes axlar
tynger hennes andetag
Varför står hon upp
fastän
hennes själ fallit
Varför är det ingen som ser
varför är det ingen som ser
Hon vet ju inte hur man ber

Varför
lärde hon sig aldrig
att ställa frågor
för att sedan
kräva ett svar?

Är det någon som har ett svar

Inga kommentarer: